O ukradnutej stužke

Prípad vázy «Ruban Volé» ukazuje, ako sa zo všedného úžitkového predmetu môže stať priestorová ilustrácia, ktorá je pripomienkou chýb v ľudskej morálke.

Hneď na začiatok treba priznať, že nespochybniteľnou zásadou správne navrhnutého predmetu priemyselného dizajnu by malo byť jeho každodenné bezmyšlienkovité používanie. Človeku nemá v ničom brániť, zdržiavať ho alebo prekážať. A predsa neuškodí, ak sa pri jeho používaní občas nad niečím zamyslí – podnety na úvahy prinášajú zvlášť tie predmety, ktoré sa na škále presúvajú od priemyselných vzorov k úžitkovému umeniu. Umenie, ako vieme, je o komunikácii – aspoň podľa niektorých definícií. Umelecký dizajn tak komunikuje aj čosi viac ako len vlastný úžitok alebo posolstvo priamočiareho potešenia. Krásny príklad uvádza francúzsky umelecký keramikár Éric Hibelot. Jeho diela sú suverénnymi dielami z jemného porcelánu, ukotvenými v prívetivosti ručne spracovaného tvaru a vizuálnej príťažlivosti vzoru. Jeho výtvarná reč je založená na jasných farbách a jednoduchých vzoroch, na ktoré čerpá inšpiráciu z dezénov textilného sveta.

Viac o vázach na pomedzí dizajnu a umenia píše Michal Lalinský v článku, ktorý vyšiel v časopise Atrium 4/2024 na strane 68.

Foto: Bosa © Eric Hibelot