Rozmanitosť, rovnosť a inklúzia

«Darlington Public School» je základná škola, ktorá sa nachádza vo viac-menej prosperujúcej štvrti Chippendale. Tá nesie protirečivé pomenovanie «vnútromestské predmestie Sydney», zrejme aj preto, lebo má silné väzby na domorodé obyvateľstvo, a tak pôsobí trochu ako geto. Škola sa vďaka premyslenej organizácii (premietnutej do architektonického riešenia) stala vzorom pre inovatívne vzdelávacie postupy zamerané na začlenenie kultúry pôvodných národov a environmentálne zodpovednú udržateľnosť. Architekti z ateliéru fjcstudio pri jej návrhu úzko spolupracovali s odborníkmi na vzdelávanie z poradenskej spoločnosti New Learning Environments a vďaka tomu sa dokázali zbaviť vžitých predstáv o školských budovách, spochybniť zabehané konvencie a namiesto nich poskladať objavné prostredie, ktoré sa dá svižne prispôsobiť potrebám okamihu. Priestorovou otvorenosťou, premyslenými dispozičnými vzťahmi a prispôsobivosťou tak výrazne podčiarkli spoluprácu medzi žiakmi a inklúziu (začlenenie). Jednotlivé «učebne» – či skôr hybridné miestnosti, prinášajú možnosti štúdia osamote, ale aj širšie aktivity spolupráce či rovesníckeho učenia. Škola vytvára bezpečné a príjemné prostredie, ktoré v najväčšej možnej miere využíva prirodzené svetlo a vetranie, napríklad aj tým, že je celá zahalená do medzipriestoru na rozhraní interiéru a exteriéru, za závoj perforovanej fasády, ktorá je vyzdobená motívom tropických dubov.

Foto: Brett Boardman (s láskavým dovolením v2com)

O inovatívnej školskej budove «Darlington Public School» v austrálskom Sydney píše Viola Bárcziová v článku, ktorý vyšiel v časopise Atrium 1/2025 na stranách 70 až 73.