Zvláštne a predsa úžasné

Mám na mysli dvadsiate roky minulého storočia. Bola to totiž zvláštna a svojím spôsobom aj úžasná doba. Skúste si ju predstaviť – len včera sa skončila hrozná svetová vojna, zrútili sa monarchie, vznikli nové štáty, ľudstvo robí nesmelé krôčiky s lietaním, jeho krajšia časť si smelo skracuje sukne a vlasy. A konečne bombardovanie strieda stavebný ošiaľ. Nielen v Bratislave.

Včera som mal v Zlatých Moravciach, v mojom milom rodisku, pomaturitné stretnutie po takmer šesťdesiatich rokoch. Aj moja alma mater, budova Gymnázia Janka Kráľa, je z obdobia dvadsiatych rokov. Práve tento rok slávi storočnicu. Postavili ju podľa projektu významného českého architekta Františka Vahalu z roku 1920. Samotná budova gymnázia sa začala stavať o dva roky neskôr a o ďalšie dva roky – v roku 1924, sa v novej budove začalo učiť. Ako sa píše v odbornej literatúre, Vahala navrhol budovu gymnázia v duchu moderny, ktorá v sebe niesla odkaz Jana Kotěru, jeho učiteľa a jedného z kľúčových architektov tej doby. Po rokoch získalo gymnázium, dodnes uznávané architektmi a mnohými inými odborníkmi, ešte jeden jedinečný prívlastok. Je totiž jedinou prácou Františka Vahalu realizovanou na území dnešného Slovenska. Dokonale premyslená stavba v sebe neukrýva len desiatky tried a kabinetov, ale aj vynikajúce dispozičné riešenie určené pre ideálny chod školy, vrátane integrovanej telocvične či krásnej auly. A práve aula priniesla nášmu gymnáziu ďalšie  historické prvenstvo. Tento objekt bol jedinou gymnaziálnou budovou na Slovensku, ktorá v tom čase mala takúto vlastnú spoločenskú miestnosť. A nielen to. Aj v interiéri, aj v exteriéri gymnázium vyniká krásou Vahalovho architektonického jazyka. Gymnázium dodnes pôsobí majestátne, harmonicky a elegantne. Ohromovalo nielen ako celok, ale aj krásou jednotlivých detailov, akými sú oválne terasy, zábradlie hlavného schodiska, členité stropy a dlažby, ale i niečo také prosté, ako boli  kľučky na dverách…

V aktuálnom čísle slovenského vydania časopisu Atrium si všímame inú storočnicu. Aj lampa «Religieuse» vznikla v dvadsiatych rokoch. Pierre Chareau, francúzsky interiérový dizajnér a architekt, ju totiž predstavil verejnosti na Salone dʼAutomne v roku 1924.

Ďakujem osudu, že mi počas mojich štúdií na zlatomoravskom gymnáziu dovolil sedem rokov vnímať atmosféru tých zvláštnych, a predsa úžasných dvadsiatych rokov minulého storočia.

Ivan Mičko