Farba je skutočne jednou z najvzrušujúcejších vecí na svete. Aj vy ste zistili, že ovplyvňuje vašu náladu a pocity? Samozrejme, osobný postoj k farbám každého z nás závisí od rôznych faktorov, akými sú napríklad náš charakter, vek, pohlavie, nálada, móda. A od kultúrneho prostredia, v ktorom sme sa narodili a žijeme. Nie náhodou sa farbami a ich vlastnosťami zaoberá niekoľko vedných odborov, vrátane psychológie a lekárstva. A to nielen v súčasnosti, ale už v dávnej minulosti. Napríklad harmonické prostredie v súvislosti s farbami skúmali už starí Číňania v umení feng šuej a ich zásady sa používajú dodnes. V interiéroch i pri stavbe moderných budov…
Človek teda poznal vplyv farieb na psychiku už v staroveku a je zaujímavé, že niektoré farby považoval za magické. Mŕtveho napríklad natreli červenou farbou, aby ožil. Verili by ste, že starí Číňania našli súvislosť medzi farbami a chuťami? Zistili, že Ľudia, ktorí majú radi modrú farbu, si jedlo poriadne osolia, tí, ktorí majú radi zelenú, obľubujú aj sladkosti, a ľudia, ktorí dávajú prednosť fialovej, majú z chutí najradšej horkú. Kto má rád červenú farbu, vraj určite má rád aj silné, výrazné chute.
Všeobecne môžeme deliť farby na teplé (červená, žltá, oranžová) alebo studené (odtiene modrej, zelenej). Každá z nich má v našej kultúre i svoju symboliku; napríklad červená je farbou života a energie, žltá optimizmu, zelená prírody, biela predstavuje ideál a čistotu, čierna a tmavosivá sú farbou smútku, stresu a negácie. Každý z nás má nejaké farby radšej a cíti sa v nich lepšie. Platí to nielen v móde, obliekaní, ale aj v našom okolí, v našich príbytkoch. Spektrum farieb, ktoré preferujeme, vyjadruje našu osobnosť a ovplyvňuje našu náladu. Vnímanie týchto farieb teda závisíod našich preferencií istých farieb, ale aj typu a intenzity svetla, biorytmu a podobne.
Významnú rolu hrajú farby aj v reklame a marketingu. Určite poznáte slogan: ak je to červený «športiak», musí to byť Ferrari. Alebo: «yellow cabs» sú žlté taxíky v New Yorku. Farba je skutočne jednou z najvzrušujúcejších vecí na svete. Určite najmä preto, lebo vo svojich odtieňoch mieša naše emócie s vnímaním vonkajšieho sveta. Dokážeme si k nej priradiť nielen chuť, zážitky, ale aj pocity spojené so značkami a produktmi. Výber tej správnej farby totiž dokáže posilniť niektoré vlastnosti značiek a výrobkov, vyzdvihnúť ich dynamiku, dodať značke vážnosť a potrebný nádych prestíže a luxusu alebo na druhej strane hravosť a život. Správna voľba farieb je umenie. Experti z tohto fachu tvrdia, že je potrebné pochopiť význam farieb tak, aby podporili naše posolstvo.
V aktuálnom vydaní slovenskej verzie časopisu Atrium sme «objavili» stratený poklad z tvorby Vernera Pantona a jeho minimalistický a subtílne pôsobiaci taburet «Wire Stool». Panton bol jedinečným dizajnérom so špeciálnym, priam provokatívnym zmyslom pre farbu, svetlo, tvar a priestor, vďaka čomu ho dodnes považujú za jedného z najvplyvnejších návrhárov nábytku v Dánsku. Vytvoril futuristické, avantgardné a inovatívne návrhy s použitím rôznych priekopníckych materiálov, najmä plastov, geometrických tvarov a psychedelických žiarivých farieb. Zrejme dobre poznal vplyv a silu farieb na človeka, pretože odnímateľné sedadlo taburetu «Wire Stool» vytvoril v štyroch farebný ch vyhotoveniach: zelenom, modrom, sivom a oranžovom. Ak by som si mal vybrať, tak pre mňa oranžová…
Farba je skutočne jednou z najvzrušujúcejších vecí na svete.
Text: Ivan Mičko